Ce mașini își cumpără românii în 2023, schimbarea fascinantă. Pe ce locuri sunt Dacia, Toyota, Skoda, Renault și Ford

de: Gabriel Peneș
14 09. 2023

În 2023, în ciuda faptului că toată lumea se plânge de criza economică și dinamica prețurilor în toate domeniile, românii au continuat să-și cumpere mașini noi. Astfel, în primele opt luni ale acestui an, înmatriculările de asemenea autovehicule au sporit cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut, o creștere semnificativă înregistrându-se și pe segmentul mașinilor „verzi”.

Ce mașini își cumpără românii în 2023, schimbarea fascinantă

Apetitul românilor pentru mașini noi nu s-a diminuat nici în 2023, în pofida faptului că prețurile și inflația au continuat să crească pentru aproape toate produsele.

Dar, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), prelucrate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 20%, în decursul primelor opt luni din acest an, față de aceeași perioadă din 2022, scrie economedia.ro.

Un salt semnificativ au înregistrat înmatriculările mărcilor „verzi”, ce au raportat un o creștere de 35,9% şi o cotă de piaţă de 23,4%.

Top 10 al celor mai bine vândute mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale pe piața națională, după primele opt luni din anul 2023, este condus, ca și în 2022, de Dacia, cu 32.884 de unități vândute, cu doar aproximativ 7.000 de autoturisme mai puțin decât vânzările înregistrate de populara marcă în întreg anul trecut.

Pe locul 2, spre deosebire de 2022, se află Renault, aflată anul trecut abia pe locul 6, cu 10.229 de mașini noi vândute, urmată de Toyota (7.777), care își păstrează locul pe „podium” deși a coborât un loc față de anul trecut.

În acest clasament urmează Volkswagen (7.675) – doar locul 7 în 2022 – apoi Skoda (7.083), Ford (6.934) și Hyundai (6.119), producătorul sud-coreean având o coborâre abruptă, după ce, în 2022, se aflase pe poziția a 3-a.

Top 10 este încheiat de Mercedes Benz (5.970), Suzuki (3.178) şi BMW (3.070), conform sursei citate.

Pe ce locuri sunt Dacia, Toyota, Skoda, Renault și Ford

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele opt luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 2,2% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 63,5%.

De asemenea, în ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, se înregistrează o scădere de 0,5% de la an la an şi deţin o cotă de 13,1% din total.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, la finele lunii august 2023, o cotă de piață de 23,4%.

În această categorie, autoturismele full electrice deţin o cotă de 10,7% din piaţă, în prezent, de la 7,8%, în primele opt luni ale anului anterior.

Achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+35,9%), comparativ cu perioada similară a anului trecut, şi, în acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+64,8%) şi a celor plug-in hybrid (+45%) din totalul autoturismelor electrificate.

În același context, vânzările de autoturisme 100% electrice au crescut cu aproape 65%, la nivelul celor opt luni din 2023, în timp ce categoria plug-in înregistrează un salt de 45% faţă de intervalul similar al anului precedent. De asemenea, autoturismele full hybrid consemnează o creştere de 10,1% în perioada analizată.

În intervalul ianuarie – august 2023, primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 4.749 de unităţi (+34,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent), Tesla Model Y (1.483 de unităţi, +1.461,1%), Tesla Model 3 (cu 678 de unităţi, +99,4%), Renault Megane (634 de unităţi, +15.750%) şi Volkswagen e-UP! (383 de unităţi, +15,4%).

Pe segmentul autoturismelor plug-in, ierarhia este condusă de Ford Kuga – cu 523 de unităţi şi o creştere de 93%, de la un an la altul, apoi Hyundai Tucson (220 de unităţi, +44,7%), Renault Captur (208 unităţi, +14,9%), Mazda CX-60 (202 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară a anului anterior) şi Mercedes Benz GLE (201 unităţi, +16,9%).

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc, în Top 3, Toyota Corolla (1.552 de unităţi, -8,9% faţă de 2022), urmată de Toyota C-HR (1.224 de unităţi, -11,9%) şi Toyota Yaris Cross (1.103 unităţi, +131,7%).